Een verhaal kan de boodschap van je evenement persoonlijk en daarmee krachtig overbrengen. Laat je inspireren door dit verhaal van bio-inspiratie.
Evenementen en verhalen, wat hebben ze met elkaar gemeen? Wat kan een verhaal voor jouw evenement betekenen? Hoe kun je hiermee je publiek bereiken? We nemen je deze keer graag mee in ons eigen verhaal, dat gaat over bio-inspiratie.
Verhalen gaan over mensen, over hun belevenissen, over het leven. Verhalen blijven je bij, omdat je ze gelooft. Ze maken je enthousiast, ze verbazen, ontroeren. Ze doen je wat. Verhalen bevestigen ook, of ontkrachten juist, ze geven betekenis. Elke organisatie heeft een verhaal. En op bepaalde momenten wil je dat expliciet vertellen, bijvoorbeeld tijdens een relatiedag, teambuilding, een symposium of een andere zakelijke bijeenkomst.
Voor een zakelijk evenement stel je een programma op, nodig je gasten en sprekers uit, allemaal met een doel: het overbrengen van jouw boodschap. Daarmee kun je je publiek:
Deze doelen bereik je als de boodschap echt binnenkomt en het mensen in beweging zet. Vertel daarom expliciet jouw verhaal. Waarom organiseer je het evenement, wat drijft je, waarom doe je wat je doet, hoe wil je dat bereiken? Je hoeft overigens niet altijd zelf aan het woord te zijn. Laat ook jouw klanten eens hun persoonlijke verhaal of hun ervaring met jouw organisatie vertellen.
Als Safari Meeting Centre hebben we ook een boodschap over te brengen. Dat gaat over, hoe kan het ook anders, de kracht van de natuur. Hoe de natuur en specifiek het dierenrijk ons tot grote inspiratie kan zijn. En hoe we ervan kunnen leren door te imiteren. Bio-inspiratie vertaalt zich in onder andere lezingen, rondleidingen en workshops die we voor allerlei zakelijke meetings verzorgen. Hoe pakken we dat aan?
De locatie van ons congrescentrum middenin Burgers’ Zoo vertelt een verhaal op zich. Vergaderruimtes met adembenemend uitzicht op ons eigen tropische regenwoud. Lodges waar je je vanaf het balkon met neushoorns, giraffes en zebra’s die voorbijkomen compleet op de Afrikaanse savanne waant. Ook de inpandige ruimtes, zoals het auditorium en de foyer met de longneck bar, zijn geheel in Afrikaanse stijl uitgevoerd. Je beleeft de natuur doordat je er zo middenin zit.
We gebruiken de natuur als spiegel. Het dierenrijk vertelt ons veel over onszelf en het helpt diverse zakelijke onderwerpen op een laagdrempelige manier bespreekbaar te maken. Zo trekken we parallellen met apen als efficiënte managers en elanden als boekhouders. We vertellen – via ons eigen platform, maar ook in de Financiële Telegraaf, MT en De Boerderij - hoe de neushoornvogel zich heeft gespecialiseerd om te kunnen overleven en hoe stokstaartjes meesters in taakverdeling zijn geworden. Een greep uit de ontelbare hoeveelheid onderwerpen en thema’s die de natuur rijk is.
Laat onze voorbeelden eens op je inwerken en bedenk hoe je dit zelf toepast met jouw eigen verhaal. Welke parallellen kun jij trekken met “de echte wereld”? Of betrek een professionele verhalenverteller of een inspirerende spreker bij jouw voorbereidingen. Bespreek eens wat deze voor verhaal kan maken van de boodschap die jij wilt uitdragen.
Ben je enthousiast geworden over onze benadering van bio-inspiratie? Wil je meer weten over de mogelijkheden voor een zakelijke bijeenkomst, teambuilding of personeelsuitjes? Neem contact met ons op. Nog beter, kom langs en ervaar ons verhaal zelf en ontdek hoe we jouw bezoekers kunnen inspireren.
Dit artikel is geschreven door Josine Wouters, Hoofd Sales & Events van het Safari Meeting Centre. Dit artikel verscheen eerder op events.nl.
Jaarlijks maakt Meeting Magazine in januari de winnaars bekend van de Publieksprijzen voor de Beste…
16 januari 2024
Sinds vrijdag 30 juli 2021 bieden we de mogelijkheid om 24 elektrische auto’s tegelijkertijd te late…
2 augustus 2021
Consumenten roepen Koninklijke Burgers’ Zoo uit tot klantvriendelijkste leisure bedrijf van Nederlan…
17 november 2020